לא באמת זול: המחיר היקר של האופנה הזולה
תעשיית האופנה הזולה או האופנה המהירה (שכבר זכתה למותג משל עצמה בשפה האנגלית – Fast Fashion) היא תופעה מודרנית מדאיגה למדי שמשפיעה על השוק, הכלכלה והסביבה. מותגים שמייצרים בגדים במחירים נמוכים ובקצב מהיר מעודדים אותנו הצרכנים לרכוש בגדים בלי מחשבה על האיכות שלהם או על משך השימוש בהם, והם מונעים בעיקר על ידי מגמות עונתיות שמתחלפות בקצב מסחרר (וכמובן גם הרצון לייצר רווח מהירים בזמן קצר). אפילו שהאופנה הזולה נגישה הרבה יותר, כדאי לחשוב אם המחיר האמיתי שאנחנו משלמים הוא יקר יותר מכפי שנראה. המאמר שלפניכם הוא חומר למחשבה לכל אחד מאיתנו, שבו ננסה להבין את ההשלכות של האופנה הזולה והמהירה ואת ההשפעות שלה על הסביבה, על הכלכלה ועל תרבות הצריכה שלנו.
האבולוציה של האופנה הזולה
במהלך העשורים האחרונים שוק האופנה עבר מהפכה גדולה ביותר. בעבר היו שתי עונות ברורות בכל שנה (חורף וקיץ, עם ביגוד בהתאם), אבל היום חברות האופנה המהירה החלו לייצר עשרות "מיקרו עונות" שמאפשרות להן לעדכן את הקולקציות כל כמה שבועות, ובהתאם גם החלו לחנך את ציבור הקונים. במקום בגדים איכותיים ועמידים לקיץ שמחזיקים לשנים ארוכות, ההיצע הוא ביגוד דק לעונות הביניים שנשחק מהר. במקום קפוצ'ונים ממותגים באיכות גבוהה שלובשים שנה אחר שנה, מה שאנחנו יכולים לקנות זה בדים זולים שמאבדים מהאיכות שלהם אחרי כביסה אחת או שתיים.
השינויים האלו הפכו את האופנה לזמינה הרבה יותר עם מחירים נוחים לכל כיס, אבל הובילו גם להאצה בייצור ההמוני של ביגוד באיכות ירודה יחסית. המטרה העיקרית של חברות האופנה הזולה היא להגביר את קצב הקנייה ולהוציא הרבה יותר כסף מהצרכנים, הכול תוך שימוש בחומרים זולים וכוח עבודה זול, דברים שעוזרים להן להוריד עלויות ולהציע מחירים אטרקטיביים לצרכנים.
המחיר היקר של האופנה הזולה: ההשלכות הסביבתיות של תעשיית האופנה המהירה
על פניו יש כאן בשורה חיובית עבורנו הצרכנים, אבל האמת היא שלתעשיית האופנה הזולה יש השפעה שלילית עצומה על הסביבה. ייצור הבגדים המהיר דורש כמויות עצומות של מים ומשאבים נוספים (תעשיית האופנה מייצרת כעשרים אחוזים מכלל השפכים בעולם), ובמקביל מייצר זיהום מים וקרקע (1.2 מיליארד טון של גזי חממה). תהליכי הצביעה של הבדים והשימוש בכימיקלים מסוכנים משאירים נזק סביבתי רב, ורוב הבגדים המיוצרים הם מחומרים סינתטיים כמו פוליאסטר שמתכלים לאט ומשחררים מיקרו פלסטיק בכביסה (עד 35 אחוזים מייצור המיקרו פלסטיק העולמי שאינו ניתן למחזור הוא בחסות תעשיית האופנה). תעשיית האופנה הזולה משפיעה מאוד על זיהום האוקיינוסים ועל הפגיעה במערכת האקולוגית.
הקשר בין יוקר המחיה לאופנה הזולה
הרבה אנשים חושבים שאופנה זולה היא פתרון נוח ליוקר המחיה, אבל כשבוחנים את המצב לעומק עולה השאלה – האם המחיר הזול הוא בהכרח משתלם?
רכישת בגדים זולים שמתכלים מהר רק מביאה להוצאות קבועות ותכופות על בגדים חדשים. יותר מזה, האיכות הירודה של פריטי האופנה הזולה דורשת לפעמים רכישה נוספת בתוך זמן קצר יחסית, מה שעלול לעלות יותר בטווח הארוך. הסוגיה הזאת היא דבר שבהחלט שווה לחשוב עליו בפעם הבאה שנכנסים לחנות בגדים. נסו לחשוב אם אתם מעדיפים חולצות ממותגות איכותיות שעולות קצת יותר, אבל יישארו אתכם עוד הרבה מאוד זמן, או דווקא בגדים זולים שבאופן נקודתי יאפשרו להוציא פחות, אבל בפועל יביאו להוצאה כספית גבוהה הרבה יותר בהמשך הדרך.
האם באמת חוסכים? סוגיית פטור מע"מ על קניות בחו"ל
הפטור ממע"מ על רכישות מחו"ל (רפורמה של השר משה כחלון מ-2018) מפתה ישראלים רבים לרכוש בגדים ומוצרים נוספים באינטרנט במחירים אטרקטיביים יותר מאשר בארץ. אך אם מביאים בחשבון את הזמן שלוקח למשלוח, העלויות הנוספות שיכולות להופיע ובעיקר את השפעת הפטור על ייצור מקומי – עולה שאלה לגבי החיסכון האמיתי כאן. הפטור הזה בעצם מעודד צרכנות יתר ותורם לאחת הבעיות הסביבתיות הקשות ביותר בעידן שלנו, ובמקביל פוגע גם ביכולת של השוק המקומי להתחרות במחירים, פגיעה שמשפיעה בעיקר על חברות אופנה קטנות כאן בישראל (שהן לרוב אלו שמציעות סחורה איכותית באמת ועם ערך לשנים קדימה).
כ-85% מהבגדים נזרקים לפח פחות משנה לאחר הרכישה
כדי להבין את חומרת הבעיה, מומלץ להסתכל על הסטטיסטיקה שמציגה מציאות עגומה למדי: כ-85% מהבגדים שאנו רוכשים באופנה זולה מוצאים את דרכם לפח האשפה בתוך פחות משנה. המשמעות היא לא רק בזבוז של כסף, אלא גם בזבוז של משאבים והשפעה אקולוגית חמורה. כל פריט ביגוד שנזרק מוסיף לעומס הסביבתי, ומיליוני פריטים מדי שנה (וזה רק כאן אצלנו בישראל) מגיעים למטמנות וגורמים לזיהום רב שנשאר לאורך זמן.
הכוח בידיים שלנו: עברו לצריכה נבונה
אז מה עושים? קודם כול צריך לזכור שאפילו שמדובר בתעשייה בקנה מידה גלובלי, לכל אחד ואחת מאיתנו יש את הכוח לשנות את אופן הצריכה שלנו ולעבור לצרכנות מודעת ונבונה. צרכנים רבים בוחרים היום להעדיף רכישות של בגדים איכותיים ועמידים, תוצרת מקומית ואפילו יד שנייה. יש עוד אפשרויות רבות לצמצום הצריכה ולבחירת מותגים המייצרים בגדים באחריות סביבתית, כדי ליצור שינוי קטן אך ניכר. במקום בגדים זולים מהאינטרנט – מעילים ממותגים באיכות גבוהה. במקום לקנות ביגוד חדש בכל פעם אפשר לעבור לרכישות של בגדי יד שנייה מדי פעם. במקום לפרנס רק את הרשתות הגדולות והזולות, תומכים בעסקים קטנים מקומיים ובחנויות מעצבים. רק באופן הזה ניתן לייצר שינוי לטווח הארוך.
לסיכום
האופנה הזולה אומנם מאפשרת לנו לרכוש ולחדש את המלתחה בקצב מהיר, אך המחיר של הנוחות הזו מורגש היטב גם בסביבה וגם בכיס. הכרה בחסרונות של האופנה הזולה וחשיבה מחודשת על הרגלי הקנייה שלנו עשויות לאפשר לנו לצמצם את הנזק הסביבתי וגם ליהנות מפריטים באיכות גבוהה שיישארו אתנו זמן רב יותר. אז בפעם הבאה שאתם מחפשים מתנה ליום האישה, רוצים לחדש את המלתחה או סתם מעוניינים להתפנק עם בגד חדש, אלו הם דברים שבהחלט כדאי לחשוב עליהם לעומק.