12Buy מתנות ממותגות
0
Page 1
0
Page 1
0
Subtotal: 0

הרשימה שלך עדיין ריקה

עוד שניה היא עולה על הקורקי ובורחת.

למה שלא נפנק אותה במשהו?

המוצרים שלנו

מה אומר החוק בנושא שי לחג לעובדים ?

מתנות לחג לעובדים

כולנו יודעים שתקופת החגים היא זמן מיוחד אשר דורש יחס משמעותי יותר לעומת שאר הימים שבלוח השנה. גם המעסיקים יודעים זאת ורוצים לפנק את עובדיהם באמצעות מתנות לחג לעובדים. על מנת שיעשו זאת כמו שצריך, בכתבה הבאה נסביר מה אומר החוק הישראלי על מתנות לחג לעובדים.

כולם מקבלים מתנות לחג


מסתבר שהחוק הישראלי מאוד ספציפי בכל הקשור לנושא של מתנות לחגים. אין הכרח חוקי לתת מתנות לחג לעובדים, אך מרגע שנוהג זה הוחל ונמשך לתקופה ארוכה, החוק קובע שאין להפסיק אותה. עם זאת, יש לציין שהמונח תקופה ארוכה עשוי להיות מעורפל למדי ולכן כדאי להתייעץ עם גורם משפטי המתמחה בדיני עבודה עבור בירור מעמיק שלו.


חשוב לציין שלחוק בהקשר של מתנות לחג לעובדים יכולים להיות חריגים המחייבים את המעסיק להעניק שי לחג. אם מתנות לעובדים לחג מוגדרות מראש בהסכמים הקיבוציים שנחתמו, בצווי ההרחבה או בחוזים אישיים, אזי חלה על המעסיק חובה חוקית להעניק שי לחג, בין אם מדובר בתשורה כספית, סוויטרישט הודיס, או כל סוג של שי שנקבע מבעוד מועד בחוזה.


מרגע שהמעסיק מעניק מתנות לחג לעובדים, הוא מחויב לעשות זאת עבור כלל ציבור העובדים ללא אפליה. יתרה מכך, גם עובדות המצויות בחופשת לידה זכאיות לקבל מתנה ככל העובדים. קיפוח של עובדת בחופשת לידה מבחינת שי לחג נחשב לאפליית יולדת ולכן חושף את המעסיק לתביעה.


ניתן להעניק מתנות לעובדים לפי היקף העבודה שלהם. כך עובדים שעתיים או עובדים בהיקפי משמרה מצומצמים (חצי משרה, רבע משרה וכיוצא בזה) יקבלו מתנות לחג לעובדים בשווי מופחת של עובדים במשרה מלאה. עם זאת חשוב לציין שעל חישוב השי להיות מדויק ולא לקפח את העובדים מצומצמי ההיקף. כך למשל עובד בחצי משרה זכאי מבחינה חוקית לקבל שי לחג בשווי של מחצית השי לחג של עובד במשרה מלאה, אך לא פחות מכך.

לא לשכוח מיסים


כל עניין הקשור להעסקה חוקית קשור גם באלמנט של מיסוי, ולמעשה כל סעיף שכר צריך להיבחן גם מזכוכית המגדלת של המיסים. במילים פשוטות, המעסיק חייב לוודא אם הוצאות הקשורות בעובדיו חייבות במס או לא, ורצוי שיברר זאת עם עורך דין הבקי בדיני מיסים וזכויות עובדים.


מתנות לחג לעובדים אינן יוצאות דופן, והחוק מתייחס גם למיסוי שלהן. על פי החוק, הטבות לעובדים בדמות שי לחג מחויבות במס בתשלום מס הכנסה. לכן בחודשים בהם מקבלים העובדים שי לחג, אפילו אם מדובר בשי בדמות גרביים של קריסמס בעיצוב אישי, הם צפויים לקבל שכר נטו קטן יותר אשר ממנו נוכה כבר תשלום מס הכנסה לפי שווי המתנה שנתקבלה, החל מהשקל הראשון שלה.


המעסיקים אינם חייבים לפצות את עובדיהם על התשלום "שאבד" עקב המתנה לחג. יחד עם זאת בקרב ארגונים רבים מקובל להעניק תוספת שכר המגלמת את עלות המס, וכך התשלום שלו מתגלגל על הארגון. חשוב לציין שמדובר רק במנהג והחוק אינו מחייב זאת.

מתנות לחג לעובדים בסקטורים ספציפיים


זה אולי עשוי להישמע מפתיע בקריאה ראשונה, אך ישנם סקטורים ספציפיים מאוד עליהם חלים חובה חוקית של מתן שי לעובד לרגל ראש השנה וחג הפסח.


עובדי שמירה ואבטחה, עובדי חברות ניקיון ואחזקה ועובדים כלליים של חברות כוח אדם (עובדי קבלן) זכאים לקבל שי לחג מתוקף החוק. אי ציות לחוק חושף את המעסיק לתביעה על סך של אלפי שקלים. לא מדובר בעניין תיאורטי כי אם בדבר ממשי בעל תקדימים בבית המשפט. תביעות שנידונו בנושא חייבו קבלנים ומעסיקים בתשלומים נכבדים לעובדים שקופחו בהיבט זה.


חשוב להדגיש שלכל סקטור יש את הניואנסים הרלוונטיים לו בהקשר של שי חג. כך למשל עובדי שמירה, במגזר הציבורי והפרטי כאחד, חייבים על פי החוק לקבל שי כספי. שי שאינו כספי, גם אם יהיה בשווי גבוה מהשי הכספי אינו תקין מבחינת החוק. עניין דומה חל גם בסקטור של עובדי הניקיון, שם השי הכספי הוא סכום קבוע, מוגדר על פי חוק וצמוד למדד המחירים.


עובדי חברות קבלן מחויבים לקבל מתנות לחג מחברות כוח האדם המעסיקות אותן, גם אם הם קיבלו שי נוסף במקום בו הם עובדים מטעם החברה. על אף שבשמיעה ראשונה תקנות אלו עשויות להישמע פרטניות מאוד ואולי אף מתמיהות, נדמה כי הן מסייעות לציבורים חלשים יחסית באוכלוסייה שזקוקים לכך.

סיימנו עם החוק, מה קונים?


את עיקר החוקים הנוגעים למתנות לחג לעובדים סיכמנו בפסקאות למעלה. נותרה אם כך השאלה מה קונים כשי לחג על מנת לשמח את העובדים ואת המעסיקים כאחד?


מתנות ממותגות, כגון סוויטשירט הודיס, קייס למחשב נייד, גרביים ממותגות וכדומה, הן רעיון מוצלח מאוד לשי לחג ולימים מיוחדים בלוח השנה (ימי הולדת וכו'). הם מחזקים באופן ניכר את תחושת השייכות לארגון אצל העובדים ועל הדרך מהווים שיטת פרסום אפקטיבית ובלתי אמצעית שאינה עולה כסף. כמו כן גם כובע ממותג ובקבוקים תרמיים שלהם יש גם את הפרקטיות שהם מעניקים לעובדים שלכם.

לכן בפעם הבאה שמישהו יזלזל בישיבת ההנהלה על גרביים בעיצוב אישי, תדעו שהוא לא הרהר בנושא מספיק לעומק.


נוסף על כך שכיף לקבל מדי פעם מוצרים ממותגים, מדובר בשי חסכוני למדי שמאפשר לפנק את כל העובדים במתנה נעימה מבלי לשבור את קופת החיסכון של העסק. כמו כן, הרבה פעמים מתנות ממותגות, כמו למשל קייס למחשב נייד, מאפשרות לעסק לשדר את הערכים שהוא מעוניין לשדר. במקרה הזה למשל מדובר על פרודוקטיביות ויצרניות יחד עם דינמיות ועדכניות.
יחד עם זאת, חשוב גם לא להתקמצן ובצד מתנות כמו גרביים ממותגות, כדאי להעניק מדי פעם לעובדים שי כספי משמעותי.

רשימת ההפתעות
Sign in

No account yet?