לדלג לתוכן

תוכנית עסקית להצלחה מבוקרת

כדי לקחת את העסק קדימה ולנסות להגדיל רווחים, חשוב לעבוד בצורה מסודרת ושיטתית, כזו שגם אפשר למדוד ולנתח בזמן אמת ולאורך זמן. תוכנית עסקית, אם כן, היא הכלי שמאפשר בדיוק את זה. אז אם אתם רוצים לבנות תוכנית עסקית לעסק שלכם, אנחנו כאן בשבילכם! מייד נבין מהי תוכנית עסקית וממה היא מורכבת, מתי צריך אחת כזאת ואיך בונים תוכנית עסקית שתשרת אותנו על הצד הטוב ביותר. בואו נתחיל.

מבוא לתוכנית עסקית

עסק מצליח צריך לעמוד בכמה קריטריונים. הוא צריך להיות רווחי, יעיל, כזה שיכול לצמוח בהדרגה וכזה שעם הזמן מייצר רווחים ויכול לתחזק את עצמו גם ללא מימון חיצוני. כדי שעסק יצליח הוא חייב להיות תחום בתוכנית שיטתית, טכניקה שתאפשר מדידה, השקעה בטוחה ומסודרת ויעדים ריאליים לצמיחה עם הזמן – ותוכנית עסקית היא השיטה שמאפשרת את זה.

מהי תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית היא מסמך מסודר עם תכנון מעמיק של כל היבטי העסק – תאריכי יעד, יעדי הכנסות, אפיקי פרסום, פילוח קהלים ועוד. תוכנית עסקית חיונית ביותר שכן היא משמשת מפת דרכים לצמיחת עסקים ולהתפתחותם. תוכנית עסקית תפרט את יעדי העסק, האסטרטגיות, שוק היעד והתחזיות הפיננסיות של העסק ותעזור בקבלת החלטות והקצאת משאבים נכונה. מהצד השני, משקיעים ומלווים רבים שתומכים בעסקים בוחנים לעומק תוכניות עסקיות כדי לאמוד את כדאיות ההשקעה. משקיעים ומלווים מסתמכים גם על תוכניות עסקיות כדי להעריך את כדאיות העסק לפני שהם מתחייבים לכספים. תוכנית עסקית היא גם כלי מצוין למנהלים שעוזר לחדד ולהבהיר את יעדי החברה והציפיות מהעובדים. תוכנית עסקית היא חיונית לכל עסק שהוא, בטח לעסקים חדשים בתחילת דרכם עוד לפני ההקמה, לעסקים שכבר התחילו לפעול (ואולי כבר אפילו מרוויחים לא רע) וצריכים לשמר ולהגדיל את ההכנסות ואפילו לעסקים ותיקים שעדיין אין להם תוכנית עסקית מסודרת.

מתי נדרשת תוכנית עסקית?

תוכנית עסקית נדרשת בכל עסק, תמיד. גם אם עסק מסוים מצליח כבר שנים, בלי תוכנית קדימה, בסופו של דבר יהיה קשה מאוד להמשיך בצמיחה וזה גם יכול להוביל אפילו להאטה ולירידה במחזור ההכנסות. לכן חשוב שתהיה תוכנית כזאת בכל שלב בחיי העסק וגם חשוב לעדכן אותה על בסיס קבוע.

מרכיבי התוכנית העסקית

אז ממה בנויה תוכנית עסקית? בואו נעבור על השלבים העיקריים ותתי השלבים שבתוכם:

תקציר ניהולי

התקציר הניהולי הוא החלק הפותח של התוכנית ומטרתו היא לתאר את העסק באופן כללי, לשרטט את החזון ואת המטרות ולדבר על הבידול שלו:

  • תיאור העסק: השלב הראשון הוא תיאור כללי של העסק. מתחילים בתיאור בסיסי מאוד, ממש הסבר קצר במילים הכי פשוטות על העסק, למי הוא שייך, איך הוא נראה בפועל, מהו אופן ההכנסה שלו ובקווים כלליים מאוד חשוב לפרט גם את האני מאמין שלו.
  • חזון ומטרות: מכאן ממשיכים לפירוט מדויק של חזון העסק והמטרות שלו. לאן העסק שואף להגיע בטווח הרחוק, מה הוא שואף ליצור בעולם ולהביא לקהל הלקוחות שלו ובאופן כללי למי שנחשף אליו. מהן מטרות העסק – אם יצירת רווח, בניית קהילות חדשות סביב מוצרים או רעיונות מסוימים, מכירה ברווח בעתיד וכן הלאה.
  • יתרונות תחרותיים: חשוב מאוד להדגיש את היתרונות התחרותיים כבר בהתחלה, מה הם התכונות או המאפיינים שמבדלים אותנו מהמתחרים שלנו ומה אנחנו נותנים ללקוחות שהם לא.

תיאור המוצר או השירות

מכאן נעבור לחלק העקרי, תיאור המוצרים או השירותים שהעסק מציע. זה חלק חשוב, כי אלה הם בעצם המנוע של העסק ויש להגדיר בצורה ברורה כמה דברים חשובים:

  • ערך ללקוח: איזה ערך נותן המוצר או השירות שלנו ללקוח, איזה קושי או בעיה הוא פותר.
  • שלב הפיתוח: שלב הפיתוח הוא שלב חשוב וצריך להגדיר בצורה מדויקת את תהליך הפיתוח – השכרת מקום קורה, ניהול כמויות, ייצור אבטיפוס וכו׳.
  • קניין רוחני: חשוב מאוד להגדיר במדויק היבטים מעמיקים של קניין רוחני על המוצר או השירות. לא כדאי להיות חשופים לגניבה או העתקה וחשוב לבדוק לעומק מבחינה משפטית.

ניתוח שוק

  • גודל השוק: עד כמה השוק גדול ולאן אפשר להגיע? האם יש אפשרות להתרחב עם הזמן?
  • מגמות בשוק: יש לבחון בצורה מעמיקה מגמות בשוק הספציפי שבו עוסקים. אם היו שינויים לאחרונה, מהן החדשות הכי חמות, מה אומרים דו״חות כלכליים לגבי תחומי עסקים מסוימים והכיוון אליו הם הולכים.
  • פלח שוק מטרה: אחרי שממפים את השוק באופן כללי, חשוב מאוד גם להגדיר את קהל היעד המדויק שלנו. באופן הזה נוכל להחיל תהליכי שיווק יעילים שפונים אל מי שכנראה יקנה את המוצר או את השירות שלנו.

אסטרטגיה שיווקית

  • מיצוב: מיצוב נכון של המוצר או השירות הוא הבסיס למכירה ולשיווק שלו. יש להגדיר בצורה מדויקת למי הוא מיועד – לאיזו שכבת גיל, לאיזו רמת הכנסה, לאיזה סגנון חיים וכן הלאה.
  • מחיר: המחיר של המוצר שלנו הוא חלק חשוב בתהליך. מצד אחד אנחנו שואפים לייצר רווח כבר מהיום הראשון, אך מנגד לא כדאי לתמחר מוצר מעל לגובה השוק בלי סיבה מוצדקת, אחרת יהיה קשה למכור אותו.
  • ערוצי הפצה: איך אנחנו מתכוונים להפיץ את המוצר ולשווק אותו. למכור לחנויות, שילוח דרך האינטרנט או שילוב של הדברים? אם צריך להקים חנויות של החברה וכן הלאה.

תוכנית תפעולית

  • תהליכי ייצור או אספקת שירות: כאן צריך לברר איך הולך להיראות מערך הייצור וההפצה בפועל וכמה כל זה יעלה.
  • ספקים ושותפים: בתוכנית העסקית חשוב לפרט בצורה מדויקת את רשימת הספקים העתידיים של העסק ושל משתפי הפעולה. זה חשוב גם בשביל לסדר את תוכניות העבודה, אבל גם בשביל לגזור הוצאות דה פקטו.
  • משאבים נדרשים: אחרי שהגדרנו במדויק את כל הדברים האלה אנחנו צריכים להבין כמה כל זה הולך לעלות לנו. מכאן נוכל להבין אם ההון שברשותנו מספיק או נצטרך לגייס מקורות הכנסה נוספים ממקומות אחרים.

צוות ניהולי

  • מבנה ארגוני: זה הזמן להגדיר את המבנה הארגוני של החברה. מי המנכ״ל והסמנכ״ל, גיוס עובדים וקביעת ההייררכייה בחברה. ככל שעסק גדול יותר ככה זה יותר מאתגר, אבל מבנה ארגוני חשוב מאוד להצלחה העסקית שלכם.
  • ניסיון וכישורים: יש להגדיר במדויק את הניסיון הרצוי מבעלי התפקידים השונים ואת הכישורים שצריכים להיות להם.
  • יועצים ודירקטוריון: כשמדובר בהקמת חברה בע״מ, חשוב מאוד למנה את הדירקטוריונים וכמובן גם יועצים חיצוניים לחברה.

תחזית פיננסית

  • תחזית מכירות: החלק הסופי הוא התחזית הכספית. בנקודה הזאת עלינו לנסות ולחזות באמצעות כלים שונים מה תהיה ההכנסה שלנו ממכירות בנקודות זמן קבועות, למשל בתוך שלושה חודשים, חצי שנה ושנה.
  • תזרים מזומנים: התזרים ייגזר מקיזוז של ההכנסות וההוצאות השוטפות המשוערות של העסק. מדובר בחישוב מורכב המקזז כל הוצאה מוכרת שהיא – חשמל, רכב חברה, שכירות ואפילו מוצרי שיווק כמו גאדג׳טים ממותגים ובקבוקים ממותגים שמחלקים ללקוחות למטרות קידום וכן הלאה.
  • נקודת איזון: עם הנתונים אפשר לדייק את ההוצאות ואת אפשרויות ההכנסה ולמצוא את הנקודה שבה החברה מייצרת רווח בכל חודש ומדגימה צמיחה והתרחבות הדרגתית בריאה.

מהם היתרונות של תוכנית עסקית טובה?

תוכנית עסקית מקצועית ומסודרת מציעה יתרונות רבים. ככלל, היא משמשת מפת דרכים ברורה ועוזרת לבעלי עסקים ולחברות להגדיר ולהשיג יעדים ריאליים. בעזרת הגדרה ברורה של אסטרטגיות, קהלי יעד ותחזיות פיננסיות, התוכנית מאפשרת קבלת החלטות מושכלת והקצאת משאבים נכונה. תוכנית עסקית חזקה משפרת גם את הסיכוי של חברות להשיג מימון כשהיא עוזרת למשקיעים ולמלווים להעריך את הכדאיות ואת הפוטנציאל של העסק. נוסף לאלה, תוכנית מסודרת תעזור לזהות אתגרים פוטנציאליים ולפתח תוכניות מגירה ובכך להפחית סיכונים. מבפנים, תוכנית עסקית מיישרת את חברי הצוות עם החזון ועם היעדים של החברה, מטפחת שיתוף פעולה ומבטיחה שכולם פועלים להשגת אותן המטרות.

צעדים ליישום התוכנית העסקית

גיוס הון

אחרי ששרטטנו בסבלנות ובדקדוק את התוכנית העסקית שלנו, אפשר לצאת לדרך וזה הזמן לגייס את ההון הראשוני הדרוש לנו. אפשר לעשות זאת במגוון דרכים שונות – גיוס המונים, הלוואה מהבנק, פנייה לקרנות הון סיכון וכן הלאה. זו יכולה להיות משימה מאתגרת, אבל אם יש תוכנית לשירות ולמוצר טובים, חשוב שלא להתייאש ובסוף מצליחים למצוא את מקורות המימון.

השקת המוצר או השירות

אחרי שמגייסים את הכסף כדאי להתחיל כמה שיותר מהר. ברגע שמשיקים את המוצר או את השירותים שלנו, לרבות דרכי ההפצה שבהן נבחר, חשוב גם להתחיל בשיווק ולקדם אותם על בסיס קבוע. כשהמותג כבר בחוץ, אפשר להתחיל לשווק בצורות שונות, כולל שיווק אורגני של ביגוד ממותג ותיקים ממותגים שאפשר לחלק לעובדים וללקוחות וככה להתחיל להנכיח את העסק שלנו בעולם.

מעקב ובקרה

התוכנית היא המפה שלנו, כאמור, וכדי לוודא שאנחנו בדרך הנכונה חשוב מאוד לעבוד במקביל אליה. חשוב לעיין בה באופן קבוע, להיזכר בדרכי הפעולה, לראות אם וכמה המציאות תואמת את התכנון המתמיד ולוודא שלא סוטים מהחלקים החשובים והגדולים לכל הפחות לאורך זמן. חשוב שיהיה אדם בתוך העסק שזהו התפקיד שלו וזה בלי ספק אחריות מלאה גם של מנהל החברה או העסק.

עדכון התוכנית לאורך זמן

עם המעקב והבקרה, לא לחשוש לעשות התאמות, שינויים ועדכונים לאורך זמן. שינויים גדולים ומאסיביים עושים אחת לתקופה, בדרך כלל בסוף רבעון או במחצית השנה. אחת לכמה שנים שווה לבחון את התוכנית העסקית שאיתה הלכנו קדימה, לראות אם היא עדיין אקטואלית ומועילה ואם יש צורך גם לבנות תוכנית עסקית חדשה.

לסיכום

תוכנית עסקית היא אינה פריבילגיה או בונוס, אלא מאסט לכל עסק וחברה בישראל, בטח לעסקים שרוצים לגדול ולהתרחב עם הזמן. חשוב להגדיר את קהל היעד, לתכנן את ייצור ואת הפצת המוצר, להגדיר תקציבים ולהכניס כל סעיף קטן, אפילו אם מדובר בהדפסה על סווטשירט לחלוקת מתנות לעובדים לצורך העניין. יצירה של תוכנית עסקית טובה תעזור לעסק להתקדם בבטחה, לגדול ולהתרחב ותיתן הרבה שקט נפשי למנהלים ולעובדים.

מתנות ממותגות ומוצרי פרסום זה 12BUY />

מגוון מוצרים ידידותיים לסביבה

אנחנו מייבאים מוצרים ומותגים מכל העולם בדגש על איכות וקיימות ומתמחים במיתוגם בכל השיטות ובהתאמת אריזות Tailor-Made

מבין שלל המוצרים שלנו, המוצרים הידידותיים לסביבה ובעלי הערכים החברתיים, הם הליבה שמניעה אותנו. תמיד ניתן עדיפות ראשונה לתוצרת מקומית על מנת לקדם מוצרים כחול- לבן, אבל גם מקצים מקום חשוב למותגים אקולוגיים בינלאומיים שמקדמים איכות וקיימות ללא גרין-ווש.

הרכבת קיטים בהתאמה אישית ולפי קונספט

ממש חשוב לנו שתקבלו השראה..
צוות המלקטים והמעצבים שלנו הכין לך מגוון גדול של קיטים ומארזים לעובדים ואת הבסט סלרס אפשר לראות ממש פה.. קיט לעובד חדש, קיט לסביבת עבודה, קיט לכנס או האקאתון, קיט אאוטדור, קיט חופשה - יו ג׳אסט ניים איט.
הפלטפורמה החדשנית שלנו מאפשרת לך להרכיב לבד כל קיט בתהליך קל ופשוט ולהתאים אותו לצרכים המדויקים ולתקציב של הארגון.

אצלנו תוכלו לראות את המחיר מראש

איך בחרו מתנות לעובדים עד היום? התהליך היה כזה: מרימים טלפון לספק הקבוע, זה שמגיע איתנו מהמקום הקודם. בריף קצר של כמות ותקציב ואז 80 מיילים 30 טלפונים ומבחר על פי שיקול דעת המומחה הממתג, המלצות בקבוצות, סקר שוק.. משקיעים זמן בלחפש: הצעות מחיר, השוואת מחיר אותיות קטנות וכו'. בעזרת הפלטפורמה החדשנית והנוחה שפיתחנו, התהליך הופך למהיר, פשוט המחיר ידוע מראש - D.I.Y : ומהנה. והכי חשוב ובכל רגע בתהליך ההרכבה - ניתן להוריד, לשנות או להוסיף מוצרים - על פי התקציב.

מותגים מובילים שהעובדים יאהבו לקבל

אנחנו לומדים כל הזמן את המגמות בעולם ההייטק ומוצרי האיכות, ומלקטים אותם אחד-אחד כדי להציע רק מוצרים שאנחנו מאמינים בהם.
על-מנת לתת מענה מקצה לקצה לתעשיית ההייטק והסטארט-אפ, ציוותנו צוות צעיר ודינמי, הדוגל בהיכרות קרובה עם צרכי הלקוחות שלנו.
על איכות כבר דיברנו אצלנו בחברה, שירות הוא פלז'ר!