תעשיית האופנה: זה המחיר היקר שאנו משלמים
ככל שעובר הזמן האופנה המהירה משתלטת יותר ויותר על התעשייה כולה. בכל עונה אנחנו רואים בגדים חדשים, מחירים נמוכים ומבצעים אין סופיים שמעודדים אותנו להחליף את המלתחה שוב ושוב. על פניו הכול טוב ויפה, המחירים נמוכים והשפע חוגג, אבל מתחת לפני השטח לתעשייה הזו יש השלכות רבות על החברה, על הסביבה ואפילו על הבריאות שלנו. ככל שתעשיית האופנה מתקדמת ומתייעלת מבחינה כלכלית, כך גם מתגלות ההשלכות השליליות שלה, והן רבות יותר ממה שאפשר בכלל לדמיין. אז מה באמת עומד מאחורי בגדי האופנה המהירה, מהו המחיר האמיתי שאנחנו משלמים והאם יש משהו שאנחנו יכולים לעשות כדי לשנות את המצב? בואו נדבר על ההשפעות החברתיות והסביבתיות של תעשיית האופנה, ונבדוק איך אנחנו כצרכנים יכולים להוביל לשינוי חיובי.
תעשיית האופנה: אלו הן ההשלכות הסביבתיות שלה
בתור התחלה, האופנה המהירה גורמת להצטברות אדירה של פסולת בעולם. המגמה המהירה של ייצור, צריכה והשלכת בגדים מגדילה את השימוש במקורות טבעיים ויוצרת ערמות של בגדים משומשים במזבלות ברחבי העולם כולו (ובפרט בעולם המערבי). היום הרבה בגדים מיוצרים בעיקר מבדים סינתטיים שמבוססים על נפט כמו פוליאסטר וניילון, ואלו הם חומרים שלוקח להם אלפי שנים להתכלות. החומרים האלו מזהמים את הקרקע ופוגעים מאוד בניסיונות של שמירה על איכות הסביבה, כי בתהליך הייצור הם משחררים חלקיקי מיקרו פלסטיק שמגיעים עד למי הים ופוגעים במערכות האקולוגיות הימיות.
לצד זה, תעשיית האופנה המהירה צורכת כמויות מים עצומות. ייצור של חולצת כותנה אחת דורש לא פחות מהכמות המטורפת של 2,700 ליטר מים. כל אלו מצטברים לעומס סביבתי כבד שמחריף ככל שהתעשייה ממשיכה לגדול.
המחיר החברתי של האופנה המהירה
העלות החברתית של האופנה המהירה היא לא פחות חמורה מההשלכות הסביבתיות שלה. מאות אלפי עובדים ועובדות מועסקים בתנאים קשים ובשכר נמוך במיוחד במדינות מתפתחות כמו בנגלדש, וייטנאם והודו, מדינות עולם שלישי שנחשבות ליצרניות הטקסטיל הגדולות ביותר בעולם. תנאי העבודה במפעלים האלו רחוקים מלהיות תקניים, ורבים מהעובדים נדרשים להתמודד עם שעות עבודה ארוכות, לרוב ללא הפסקות נאותות ובסביבה בטיחותית ירודה. במקרים רבים העובדים נאלצים גם לחתום על חוזים שמונעים מהם להתאגד ובכך מאבדים כל אפשרות לשיפור כלשהו בתנאים שלהם. העובדה שהבגדים נמכרים במחירים זולים מבוססת על שכר נמוך ואיכות חיים ירודה של העובדים, מצב שמציב אותנו כצרכנים אל מול שאלה מוסרית מורכבת. האם הבגדים האלו באמת שווים את המציאות המורכבת שהאנשים האלו חיים בה בכל יום?
שימוש בחומרים מזהמים בתעשיית האופנה המסכנים את בריאותנו
אחד הנושאים החשובים ביותר שקשורים להשלכות הבריאותיות של תעשיית האופנה הוא השימוש בכימיקלים רעילים. בתהליך של ייצור הבגדים החברות משתמשות בחומרי הדבקה, צביעה וחיטוי שונים שמטרתם להאריך את חיי הבגד ולשמור על עמידותו. חומרים רעילים ומסוכנים כמו פורמלדהיד וזפת פחם עלולים לגרום לתגובות אלרגיות, לגירויים בעור ולפעמים אף לנזק מתמשך במערכת הנשימה. כשבגדים מכילים כימיקלים רעילים שזורמים למי השפכים במהלך הכביסה, הם עלולים לחלחל לקרקע ולזהם את המקורות של מי השתייה שלנו.
חשוב שנהיה ערניים לסיכונים הבריאותיים וכדאי תמיד לרכוש בגדים מחברות שמקפידות על חומרים בטוחים (למשל קפוצ'ונים ממותגים של חברות אחראיות ובעלות חשיבה סביבתית מחומרים טבעיים בלבד ובתהליכי ייצור טבעיים).
כיצד תעשיית האופנה משפיעה על הקיימות?
מגמת האופנה המהירה יוצרת תרבות של צריכה מוגברת שבאה על חשבון הקיימות. משום שהבגדים מיוצרים בעלות נמוכה ומשווקים כפריטים זמניים, רבים מאיתנו קונים כמויות גדולות של בגדים שנזרקים לפח אחרי שימושים אחדים בלבד. לתהליך הזה יש השפעה עצומה על הסביבה ובפרט על ממשלות וארגונים ירוקים שמנסים להתמודד עם הכמויות ההולכות וגדלות של פסולת בגדים. כדי לעמוד בדרישות השוק היצרנים משתמשים בטכניקות ייצור מהירות וזולות שמתבססות על חומרים לא ידידותיים לסביבה ועל כימיקלים רעילים. זוהי תעשייה שגוזלת משאבים רבים ולא משאירה הרבה אפשרות להתחדשות, ולכן הקיימות כאן היא אתגר אמיתי עבורנו כצרכנים וכחברה.
אז מה באמת אפשר לעשות כדי לשפר את המצב?
אנחנו עדיין לא בנקודת האל-חזור, ויש לא מעט פעולות שאנחנו יכולים לעשות אפילו ברמה האישית כדי לפעול לשיפור ולשינוי:
קודם כול – מודעות לבעיה
השלב הראשון הוא ליצור מודעות לבעיה. הרבה אנשים בכלל לא יודעים שיש כאן בעיה, ולכן זה לא עולה בשיחות. חשוב ללמוד ולחקור על הנושא, וזה השלב הראשון לקראת שיפור של המצב ברמה הגלובלית.
לדבר על זה כמה שיותר
אחרי שמכירים את הנושא חשוב לנסות ולהעלות אותו כמה שיותר לתודעה של כולם – בשיחות סלון, במפגשים חברתיים, ברשתות החברתיות ובכל מקום אחר שאתם נמצאים בו.
צריכה נבונה
אחד האמצעים החזקים ביותר בידינו לשינוי הוא צריכה נבונה שיש לה כמה היבטים. ההיבט הראשון הוא לקנות פחות ולהתמקד בפריטים איכותיים שישמשו אותנו לטווח ארוך. השני הוא לבחור מותגים שמתחייבים לעקרונות של קיימות ואחריות חברתית, למשל חולצות ממותגות מחברות שמתחייבות על העסקת עובדים הוגנת ועל שימוש בחומרים ממוחזרים בלבד.
עוד דרך פשוטה היא לקנות בגדים מחנויות יד שנייה או להשתתף בחלוקה ושיתוף של בגדים. אם הרבה אנשים יעשו את הדברים האלו, זה יוביל בהכרח לירידה מסוימת ברמת הייצור הגבוהה. כשאנחנו בוחרים בגדים על סמך ערכים אלו אנחנו חוסכים במשאבים, אבל גם מעבירים מסר לחברות האופנה שאנחנו מעדיפים רכישות אחראיות וידידותיות לסביבה.
תודעה צרכנית: השפעתנו על תעשיית האופנה
לנו כצרכנים יש כוח השפעה אדיר, כי הבחירות שלנו משפיעות באופן ישיר על הביקוש ומכאן גם על ההיצע הקיים בשוק. אם נתחיל לתת דגש על מוצרים ירוקים, נטולי כימיקלים וכאלו המיוצרים בתנאי העסקה הוגנים בלבד, השוק יגיב בסופו של דבר ויתאים את עצמו. מדובר בפעולות פשוטות למדי כמו לקרוא את התוויות, לשאול שאלות ולחפש מידע על תהליכי הייצור והחומרים שבהם כל מותג משתמש. היום יותר מאי פעם תודעה צרכנית היא גורם חשוב שמשפיע על השוק. באמצעות התנהגות צרכנית אחראית נוכל לדחוף את תעשיית האופנה לאמץ שיטות ייצור מתחשבות, ומי יודע, אולי גם נצליח להפוך את העולם למקום טוב יותר.
לאן זה הולך מכאן? העתיד של תעשיית האופנה
למרות ההשלכות השליליות של תעשיית האופנה היום אפשר להבחין גם בשינויים חיוביים, וכבר עכשיו יותר ויותר חברות מתחילות להכיר בחשיבותה של קיימות ומקפידות על תהליכי ייצור ירוקים. חברות רבות נוספות עוברות לשימוש בחומרים ממוחזרים ומתמקדות בפיתוח טכנולוגיות שיוכלו לצמצם את זיהום הסביבה.
גם רעיון האופנה המעגלית מתחיל לתפוס תאוצה – זהו מודל ייצור חדשני המבוסס על שימוש מחזורי שבו בגדים מתוכננים מראש לשימוש חוזר. עם הזמן ועם השינוי הקולקטיבי בהעדפות הצרכנים, התעשייה עשויה לעבור לשיטות ייצור שמפחיתות את הנזק הסביבתי.
לסיכום
תעשיית האופנה מתמודדת עם אתגרים מורכבים הקשורים לסביבה, לחברה ולבריאות הציבור. כצרכנים, יש בידינו את הכוח לשנות את מגמת האופנה המהירה ולעבור לתרבות צריכה אחראית יותר. באמצעות צריכה נבונה וקניית מעילים ממותגים ופריטי אופנה מחומרים טבעיים הניתנים למחזור, מודעות להשפעות ההחלטות שלנו ובחירה במותגים שמתחייבים לערכים סביבתיים וחברתיים, נוכל לעזור להפחית את נזקי התעשייה. השינוי אומנם לא יקרה בן לילה, אבל כל בחירה קטנה מקרבת אותנו לעולם שבו האופנה מבוססת על עקרונות של כבוד לסביבה ולאדם, שהם רווח עצום למין האנושי בטווח הארוך.